Vecka 16

Såhär står det om vecka 16 på www.mammsidan.se:
Lemmar och leder har nu fullständigt bildats hos fostret. Musklerna blir allt starkare. Rörelserna mer aktiva. Ögonbryn och ögonfransar växer fram. Kroppen täcks av ett tunt fjunlager. Ögonen är känsliga för ljus. Barnet reagerar på ljud. Det tycker om att du sjunger för det. Läs mer: Fostret tycker om musik

Din mage är troligen en populär attraktion i din omgivning. Tänk på att det är du som bestämmer om någon får känna på din mage eller inte.

Ditt hjärta har ökat sin kapacitet och några kan uppleva lite hjärtklappning. Detta är inte farligt. Muskler och senor blir slappare.
Fostervattnet i din kropp byts ut helt och hållet under 3 timmar.
Dags att börja planera din mammaledighet, och meddela arbetsgivaren. Här kan du läsa mer om vad som krävs när det gäller föräldraledighet, föräldrapenning m.m.

Fostrets längd: 16 cm. Hel längd, hjässa till fot.
Fostrets vikt: 125 g



Själv så känner jag ju att magen har ändrat form och jag ser själv att det syns nu, men tror ingen i omgivningen ser att jag är gravid än. Har även känt bebisen nu litegrann och det känns jätte häftigt! Går inte att förklara hur det känns...Är så himla mysigt!
Jag mår hur bra som helst annars, lite ont i ryggen men inte så farligt.
Är mer eller mindre vissa dagar, men jag försöker tänka på det sjukgymnasten sa men det är verkligen inte lätt. Speciellt inte att ändra hur man står och så på jobbet!
Känner att magen känns tyngre också och att den är hårdare än vanligt...

Känns sjukt att jag är i 4:e månaden nu.
Tiden går verkligen så himla fort! Hur ska man hinna med allting?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0